Hiken bij Ohau en bezoek van Nederlandse bodem

Posted Dagboek Nieuw-Zeeland

Het weer hier in Nieuw-Zeeland blijft wat wisselvallig. Hoewel het allang al echt zomer had moeten zijn, is het met de dag maar weer afwachten hoe het weer wordt. Niet dat het constant slecht weer is, maar er is nog steeds regelmatig regen. En als de zon hier niet schijnt, scheelt dat behoorlijk in temperatuur. Daarentegen: als de zon wél schijnt, stijgt de temperatuur direct naar 25+. Over een week hebben de kiwi’s zelf vakantie, dus ze hopen dan toch echt wel op constanter weer!

Freehold Creek Track bij Ohau

Op donderdag, onze eerste dag van het weekend, is het weer dan ook weer eens ‘mwah’. Daarom starten we ’s ochtends lekker rustig op en rommelen wat in het huis. ’s Middags willen we toch wel graag het huis uit en iets actiefs doen. We contacten Brandon en Becca (twee collega’s van Léon) om een mooie hike te gaan doen. Het toeval wilde dat zij net ons een berichtje wilden sturen om mee te gaan naar een hike bij Ohau. Ja, graag!

De hike is mooi en afwisselend. We lopen door graslanden, maar ook door het bos. Na een uur wandelen, gaan we redelijk steil de berg op. Een beste klim dus. Maar het uitzicht is het waard. Na zo’n twee uur komen we bij de bosrand aan. Daar hebben we pauze, kletsen we lekker wat met elkaar en genieten we van de omgeving. Daarna dalen we af en wandelen we weer terug naar de auto.

Nederlandse drop: you hate it or you love it

Léon en ik hebben ook een zakje Hollandse, zoute drop in onze auto staan. De Nieuw-Zeelanders hebben hier zelf ook een soort drop (rode en zwarte drop) en elke keer vragen ze of ik het al eens geproefd heb. Ik moet zeggen dat ik het eerlijk gezegd niet echt aandurf, omdat ik toch weet dat niets aan de Nederlandse drop kan tippen.

Zodra we dus terug waren bij de auto, leek het mij wel leuk om de rest eens de Nederlandse drop te laten proberen. Ervoor gewaarschuwd zijnde dat het zoute drop was en dat ze dus niets zoets moesten verwachten, wilden ze het allemaal toch wel proberen. De Amerikaanse Brandon en Becca waren er niet zo fan van, maar de Engelse Cathryn (ook een collega van Léon die mee was op de hike) vond het wel lekker.

Indian en een filmpje

Eigenlijk waren we van plan om ’s avonds bloemkool te eten, omdat we die nog in de koelkast hadden liggen. Maar stiekem had ik plotseling behoorlijk veel zin om weer eens lekkere curry bij de Indiër te halen. Eens kijken wat Léon daarvan vond. [Liset]: “Léon? Wat wil je vanavond eten?” [Léon]: “De bloemkool moest toch op?” [Liset]: “Nou, ja, ik weet niet of ‘ie echt al op moet, misschien kan het ook wel een dagje wachten.” [Léon]: “Oh, nou, ik heb best wel zin om Indisch te eten eigenlijk.” Mooi! Daarna kijken we samen met Neil en Esther naar de film Mowgli die op Netflix staat.

Bezoek!

Op vrijdag verwachten we bezoek van Jos en Marleen. Dit zijn buren van Gerard en Anja die in ongeveer een maand Nieuw-Zeeland doorreizen. Dus natuurlijk hebben zij ook nog ‘wat’ spulletjes voor ons meegenomen.

Ze komen aan in Twizel rond de lunch. Dus eerst drinken we koffie met ze bij Poppies, want Esther is aan het werk. Daarna brengen we de middag met ze door en ’s avonds koken Léon en Esther cannelloni voor iedereen. Het is gezellig om ze over te hebben en om lekker met ze te kletsen. Ze genieten heerlijk van Nieuw-Zeeland en vinden het land prachtig. Maar het is dan ook niet de eerste keer dat ze in het land zijn. De volgende ochtend ontbijten ze bij Poppies en vervolgen ze hun reis.

Pakketje uitpakken: een feestje

Maar goed, het pakketje! Dat mochten Léon en Esther voor het eten open maken. Anja had een paar spulletjes aan Jos en Marleen meegegeven, wat uiteindelijk een koffertje vol is geworden. Eigenlijk wisten we grotendeels al wat erin zat, maar toch is het openmaken van zo’n pakketje een feestje. Léon miste een extra paar zolen die hij op maat moet hebben en wilde zijn ukelele graag naar Nieuw-Zeeland hebben, dus deze zaten in de koffer. Verder was de koffer gevuld met snoep, pindakaas en stroopwafels. Nou, dat komt wel op hoor.